sayang, kau orang asing.

sayang,
makin rapuh kakiku hendak berdiri,
makin jatuh hendakku duduk,
tak punya kuasa untuk membela,
kerna diri ini penuh cela. tunduk hanya menutup supaya tak malu.
kalau boleh aku menari,
hendaknya aku berdansa denganmu sampai ke pagi,
dengan orbit melodi tanpa henti,
dan kita hanya melihat sesama.
kalau boleh aku bersiul,
aku siulkan setiap nada tersimpan menjadi melodi klasik,
maunya kamu tahu,
bertapa aku perlukan mu.
kalau boleh aku mengarang,
ternyata bukunya tiada titik noktah,
semuanya tentang kelemahan diri,
namun hanya sempurna sebab kamu.
kalau boleh aku menjadi si pendekar mimpi,
maunya aku menjadi peneman setia tika kau beradu,
takut-takut ilustrasi mimpi ngeri datang,
boleh la aku halau supaya kamu dapat menutup kelopak mata dengan lelap.
kalau boleh aku bersujud,
mahunya aku mohon kepada Empunya nafas ini,
rentaplah roh aku sebelum kamu,
kerna aku tak dapat bayangkan masa-masaku tanpa kamu.
mungkin aku hanya mayat hidup, maupun kosong.tiada berair mata.
inilah nasib yang tersurat,
dalam hikayat lensa seorang pemerhati jauh yang tidak memilikimu,
walaupun hanya melihat, hanya kamulah penyebab senyum aku.
kamu, tiada yang dapat ganti kamu.
potret kamu sentiasa di sini.
di sini.



...................................

No comments: