ros putih

lama sudah tak menulis. sibuk.
aku mau ros putih. tak byk. satu pun cukup. tingginye angan2 ko anis, sape nak kasi? hope2 la bleh turun dr langit. (byk nye dosa ko buat, berangan nk dpt bunga dr langt, gilak!). valentine. takde niat aku nak smbut. ngn sape pun aku tak taw. itu ternyata haram. tp, aku tak tipu. aku nak bunga gak.aku mengaku. anda? aku tak pasti...
lg brape bulan je aku kt kolej neh. sumpah tak sbr nak blah. aku tak tahu kenape. byk tol "ajaran2 sesat" yg aku tgk kt cni.tak baek aku nk ckp, tp ternyata. dh la pantai timur, aku tak tipu, terkenal dgn ajaran agame yg lbh arif kot. tp, ape yg aku tgk, cm terLEBIH ajar je.kt cni, kol 11mlm, ktn dah "gelap" kot. cm kl, br nak "terang" kot. mungkin kt pantai je la di mana setan2 maseh lagi segar dgn mangsa2. bkn aku ckp neh dtujukan pd semua penduduk, namun kumpln minoriti yg buat kan aku ckp berfikiran cmneh. aku bkn berkata bodo2,mungkin dgn kejadian malang yg lepas, buatkan aku nk ckp sesuka hati aku neh! alkisah, clas aku dibanned takleh buat drama sbb nye perempuan takleh kuarkan suare(aurat) di atas pentas, mlm english nyte is mlm maksiat, percampuran pelakon lelaki dan wanita,watak perempuan yg dilakonkan oleh lelaki itu haram..haram itu, haram ini, tajuk ctr takde unsur islam! yg plg aku rs cm nak kuarkan api dr mulut neh, sbbkan care MEREKA yg terlampau2 unt memboikot ape2 majlis selain dr majlis islam. contohnye sprti majlis ponggal b4 dis, 2 months buat preparation, lg 1 week, si bodoh melayu neh tarik diri just bcz its a pesta keagamaan. bt then, dtg unt wat script blkg pentas unt cover malu. n plus unt jg reputasi sbb si bangang neh pemimpin. kalo dh kate majlis perayaan, nape ko tlg buat script??! bkn ko ckp, DOSA kalo menjayakan. ko bodoh!
then, satu ptg yg hangat tuh, whole clas have dat diskusi kt bilik pemimpin tersebut. minah yg kononnye sokong 150% at first jd muka ular fight unt stopkan drama dat ptg.drama aku bknnye ader tarian bogel kot! kalo ader, lagi aku ske!! mampus ko! ketua clas yg mulanye ketua lanun dah jd cm davy jones aku tgk. dah la script da siap. n mampu aku ckp, dh la last minute la bengong! pongpang2 kasi ceramah agama. siap kuarkan hadis2 yg mampu mengoyak semua hujah2 aku dan kwn2 yg laen. ye la, sape yg menang kalo berbalik pada konteks agame?! siot je dorg neh. n yg plg aku bengang, MEREKA neh kalo ckp baik2 takpe, neh siap tengking2, kate bg nasihat, neh cm kasi mara je sume org n plus, ade plak bkd cine clas aku dlm meeting tuh. bengong!! basicly bagi aku, ape2 pun kite nak buat, its depends on nawaitu la kot. bg aku yg cetek n jahil agame neh. aku masih tahu nk hormati kaum laen sbb aku tahu, aku hidup bkn dgn bangsa melayu je, byk2 bangse okeyh? neh la fikiran yg jahil agame neh, tak cm DIORG, yg tinggi agame kot!! sampai leh boikot2 sumer majlis di kolej neh! bengong! ( cbe kire brape byk perkataan tak elok aku gune? nmpakkan aku bengang neh!!)
di sebabkan mereka2 neh, siap ade ayat yg dikuarkan oleh org bkn islam yg katekan "sy benci islam". mane lebih dosa, buat org bg tanggapan buruk pd islam ataupun berlakon dimana menutup aurat dan drama yg ader unsur2 moral value di ats pentas?
ko kate nak jage perpaduan?
ko g mampus!!
............
*drama ttp aku terus ngn bdk2 clas yg fikiran cm aku. bg mereka, aku la penghuni neraka kot.

2 comments:

Noor Arifa said...

What the hell?
tadi dlm kelas aku blaja psl merchant of venice.
fine dlm tu ade psl jews and christian a lot.
biasa lah sbb itu karya shakespeare en.
then lecturer aku ckp next cohort it will be banned.
because of something about religion.
mmg dlm text tu mmg penuh pon.
ta kesa la en.
mcm kau ckp aa.
yg penting nawaitu.
kitorg just blaja.
org bodoh aje akan terpengaruh.
tp aku rasa kalau budak2 kelas kau berfikiran narrow minded ade di posisi aku, mau dye bakar buku merchant of venice uh.
ramai apa akak-akak tesol yg rilek aje blaja merchant of venice pastu petang2 g usrah siap berlakon lg.
it is not about aurat or whatever.
stupid stupid.
biasalah budak matrik en, i mean not every matrik's student but those golongan la.
they came from a place where they dont see things that we did.
fikiran dorg ta terbuka.
oke fine na lawan kita pakai hadis2 apa.
jgn la bendul sgt kan.
jgn buat Islam nampak mcm agama yg sgt narrow.
itu tak boleh ini tak boleh.
kalau suara itu aurat, nnti setiap kali dorg ckp dgn laki kau tego aje anis.
setiap kali dorg bergalok kuat-kuat kau tego lagi.
stupid la bg reason taley buat drama sbb suara itu aurat.
aku rasa klo lecturer aku dengar sumpah dye gelak gila.
hahaa :))
such a narrow minded people.
rasa nak terajang aje kalau itu bole buat fikiran jd luas sikit.

Noor Arifa said...

eh eh.
mmg suara tu aurat.
tp use it for the good purpose la.
and aku rasa berdrama utk smpaikan sesuatu msg, there's nothing wrong with it.
entah la. tp isu ni sgt sensitif.
aku pon ta cukup ilmu agama ta bole na ckp lebih lebih.